![]() |
Valtiovarainministeriön koulutuskeskus toimii uusissa hyvin varustelluissa tiloissa verohallintoa vastapäätä. Tarjolla on hyvä tieto- ja viestintätekniikan toimintaympäristö. |
Olin 22.3.–28.3.2015 konsultoimassa valtiovarainministeriön koulutuskeskuksessa Georgiassa. Koulutus on osa laajempaa hanketta, jota hallinnoi suomalainen sisarorganisaatio HAUS. Hankkeen laajempana tarkoituksena on tukea uuden valtionhallinnon koulutuskeskuksen koulutusohjelmien ja valtiovarainministeriön henkilöstöhallinnon kehittämistä. Aiheenani olivat avoimet oppimisympäristöt, opetusviestintä ja sosiaalisen median käyttö koulutuksessa sekä asiantuntijatyössä.
Työskentely lähti liikkeelle siitä, että keskuksesta avattiin pääsy blogeihin, wikeihin, Twitteriin, YouTubeen ja niin edelleen. Viime kesänä ministeriöistä oli päätetty sulkea pääsy sosiaaliseen mediaan, koska viihdekäyttöä haluttiin karsia työaikana. Georgiassa ylivoimaisesti suosituin palvelu on Facebook, ja sen kepeys muovaa suhtautumista koko työkalujen kirjoon. Wikien, blogien ja Twitterin yhteydessä nousi usein esiin kysymys siitä, voisiko samat toiminnot hoitaa yhdessä palvelussa eli Facebookissa. Oman kokemukseni mukaan Facebook toimii hyvin pintapuolisessa opetuskeskustelussa ja kevyessä sisällönjaossa, kuten aikataulujen sopimisessa. Kuitenkin syvempi työskentely vaatii esimerkiksi blogin pitempiin pohdintoihin ja wikin tiedonrakenteluun. Kun yhdistelmän vielä täydentää nopean toiminnan Twitterillä, koossa on toimiva sosiaalisen median ympäristö oppimista ja asiantuntijatyötä varten.
Verkossa tarvitaan yhteistä kieltä
Yleisö ymmärsi englantia vaihtelevasti, siksi koulutin tulkin avustuksella. Onneksi aiheena oli verkkotoiminta, jossa on mahdollista luoda monikielisiä toimintaympäristöjä ja kanavoida vuorovaikutus sinne. Tilanne kuitenkin havainnollisti selkeästi, kuinka oleellinen riittävä englannin kielen taito on, jos halutaan päästä käsiksi globaaliin verkkovuorovaikutukseen. MIT:n avoimia oppimisresursseja esiteltäessä Akatemian apulaisjohtaja kiteytti asian hauskasti: Jos haluamme pitää työmme, meidän on lopetettava englannin opetus. Toinen vaihtoehto on lopettaa kaikki muu kuin englannin kurssit.
Avoimien verkkoympäristöjen hyödyntäminen on joka tapauksessa välttämätöntä paitsi asiantuntijoiden oman kehitymisen kannalta myös siksi, että heidän on pystyttävä kytkemään omat koulutettavansa ja kansalliset ryhmänsä osaksi globaaleja verkostoja.
![]() |
Sosiaalista mediaa osallistujat olivat käyttäneet lähinnä viihteeseen ja markkinointiin, mutta viikon aikana tutkittiin sen soveltuvuutta opetukseen ynnä muuhun asiantuntijatyöhön. Työn jälkeen tarjolla oli hyviä aterioita ja rikkikylpyjä; viinikin on lähtöisin georgian kielen ghvinosta. |