Musiikkikaupunki Nashville isännöi SITE 2011 -konferenssia. Yong Zhao hehkutti avauspuheessa luovuuden ja intohimon merkitystä oppimisessa. Yehuda Peled (Ohalo College of Education) esitteli innostavasti wikituotantoa ja sen arviointia opettajankoulutuksessa. Iltaohjelmana maisteltiin maankuulua grillikylkeä, jota oli tarjolla Broadwayn musiikkibaareissa. |
SITE 2011 -konferenssi järjestettiin Nashvillen Sheraton Music City -hotellissa 3.–7. maaliskuuta. Osallistujia oli 51 maasta, ja puheenvuorot esittelivät laajasti tutkimuksia ja kokemuksia teknologian opetuskäytöstä. Opiskelijoiden jatkuvaa verkkoläsnäoloa ja sosiaalisen median palveluja halutaan hyödyntää entistä laajemmin myös opetuksessa.
Pääpuhujista Yong Zhao (Michigan State University) esitteli viihdyttävästi tilastoja siitä, kuinka amerikkalaisopiskelijat eivät koskaan pärjää testeissä mutta luottavat itseensä, kun taas esimerkiksi aasialaiset opiskelijat eivät luota taitoihinsa mutta menestyvät hyvin testeissä; tässä suhteessa suomalaiset opiskelijat tuntuisivat edustavan itäistä suuntausta. Huolimatta koulutestien pohjasijoista amerikkalaiset suoriutuvat kuitenkin erinomaisesti esimerkiksi kansantuotevertailussa. Esitys vakuutti kuulijat siitä, että yrittäjäasenne kantaa testejä paremmin.
Tulevaisuutta visioivat samassa hengessä Punya Mishra ja Kristen Kereluik (Michigan State University). Tulevaisuuden oppimisen haasteet kiteytettiin esityksessä kolmeksi kokonaisuudeksi: sisältöosaaminen, metataidot ja elämänhallinta. Sisältöosaamiseen liittyy informaatiolukutaito ja tieteidenvälisyys, metataitoihin ongelmanratkaisu, viestintä sekä luovuus, elämänhallintaan työelämätaidot, kulttuurintuntemus ja eettisyys. Eniten keskustelua herätti elämänhallinnan alue.
Monipuolisen lukutaidon merkitys oli esillä monissa puheissa. Erityisen kiinnostavana jäi mieleen Margaret Leahyn(Dublin City University) esitys merkityksien luomisesta multimodaalisissa digitaalisissa teksteissä. Leahy korosti, että heikot lukijat eivät tunnista pääasioita helpoistakaan teksteistä ja heitä auttaa tekstin työstäminen yhdessä. Pääasioiden erottaminen on haastavaa myös heikoille kirjoittajille, joita ei siis näin ollen helpota ohje, jonka mukaan pääasia pitää kirjoittaa ensin. Pääasioiden hahmottamista voidaan tukea työstämällä yhdessä tekstien pohjalta esimerkiksi animaatioita tai sarjakuvia.
Laajasti olivat esillä myös digitaalisiin oppimateriaaleihin liittyvät kysymykset, varsinkin ajankohtaiset iPad-materiaalit ja oppilaiden tekemät verkkokirjat, joihin on tarjolla uusia ilmaisia helppokäyttöisiä palveluita.
Punya Mishran loistavat esitykset pelastavat latteatkin tapahtumat. Michael Herrickin (University of Hawaii) palkittu esitys paljasti, kuinka verkkokeskustelu monipuolistuu käyttämällä eri palautusaikaa omalle puheenvuorolle ja kommenteille. Järjestäjien käsittämättömän hitaan viestinnän vuoksi omassa esityksessämme Satu Nurmela pääsi paikalle vain videon välityksellä. Oulun yliopistoa edustivat Laura Palmgren-Neuvonen ja Henna Mikkola. |