Michael Barber ennusti muutosten lumivyöryä yliopistoihin. Muutosten toteuttamisesta puhui vaikuttavasti Steve Martin: luota suostuttelun ja viestinnän voimaan. Kiinnostunutta yleisöä Online Educa kokosi taas 98 maasta. |
Online Educa Berlin 2012 -konferenssi keräsi taas kaksituhatta verkko-oppimisesta kiinnostunutta osallistujaa sadasta maasta. Suomalaiset olivat hyvin edustettuna – ulkomaalaisia osanottajia tuli eniten Englannista, toiseksi eniten Hollannista ja kolmanneksi eniten Suomesta. Kiinnostavaa oli, että suomalaisista organisaatioista oli nyt mukana kuuden seitsemän hengen ryhmiä.
Isoista linjoista jäi parhaiten mieleen Michael Barberin puhe tulevasta muutoksen lumivyörystä, josta on jo pinnan alla selviä merkkejä yliopistomaailmassa. Yliopisto-opetuksen kustannukset ovat nousseet satoja prosentteja, mutta samaan aikaan tutkinnon merkitys työelämässä on vähentynyt, esimerkiksi Englannissa yliopistotutkinnon suorittaneita oli viime vuonna työttömänä enemmän kuin saman ikäluokan ei-akateemisia nuoria. Suositut avoimet massiiviset verkkokurssit MOOCit uudistavat toimintatapoja, mutta niiden rahoitus on vielä ratkaisematta. Tämän hetken tilannetta voi luonnehtia Robert Cummingsin sanoin: MOOCit eivät tee meistä rikkaita, mutta ne voivat tehdä meistä kuuluisia.
Varaudu muutokseen VUCA-maailmassa
MOOCin lisäksi suosittu isokirjainlyhenne konferenssissa oli VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity), jolla kuvataan nykyisen toimintaympäristön epävarmuutta ja mutkikkuutta. Menestykseen jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä tarvitaan Edith Lemieux’n mukaan näkemystä, selkeyttä, ymmärrystä ja ketteryyttä. Muutosvalmiutta ja oppimiskykyä on vahvistettava kaikissa organisaatioissa.
Eri medioista parhaiten esillä oli tänä vuonna videon opetuskäyttö, josta hyviä suomalaisia esimerkkejä oli myös Ville Venäläisellä. Facebookin käyttöä opetuksessa käsiteltiin monissa esityksissä, antoisimmin Nick Kearneyn puheenvuorossa. Hän puolusti sinänsä viihteellisen palvelun opetuskäyttöä siksi, että oppimisen tulisikin olla helppoa ja hauskaa. Avoin jakaminen on hyvä asia, koska se lisää läpinäkyvyyttä ja luottamusta. Ongelmana on vain se, että opetusaineistoja ei ole Facebookin jatkuvassa päivitysvirrassa helppo hyödyntää jälkikäteen.
Miten muutoksen saa aikaan, Steve Martin?
Erityisen kiintoisaksi osoittautui Steve Martinin Educa-esitys, joka käsitteli suostuttelua. Martinin mukaan ihmiset ymmärtävät huonosti, mikä todella vaikuttaa heidän käyttäytymiseensä. Jos haluamme saada ihmiset käyttäytymään jollakin tavalla, heille on kerrottava toiveen mukaisesti toimivista ihmisistä. Asian esittämisen tavalla ja yhteydellä on suuri merkitys siihen, kuinka toivottua toimintaa saadaan aikaan. Englannin veroviranomaisten kanssa työskennellessään Martin teki hämmästyttävää tulosta muotoilemalla uhkailevat karhukirjeet suostutteleviksi. Hänen suostuttelua käsittelevä kirjansa onkin käännetty 26 kielelle.
Ehdoton suosikkini Educan ohjelmassa on edelleen torstai-illan perinteinen väittely. Tällä kertaa kiisteltiin siitä, parantaisiko tutkintojen poistaminen elinikäistä oppimista. Väittelijät Jef Staes, Donald Clark, Sue Martin ja Philip Ellaway käyttivät säkenöiviä puheenvuoroja oman näkemyksensä tueksi ja viihdyttivät sisällyksekkäästi innostunutta yleisöä. Lisää tällaisia väittelyjä konferenssien ohjelmaan!
Nick Kearney uskoo opetuksen muutokseen: ”Shift happens”. Suomalaisia verkko-opetuksen ammattilaisia oli mukana muun muassa FCG.stä, ammattikorkeakouluista, InnoOmniasta, Otavan Opistosta ja Jyväskylän yliopistosta. |