Mikä on tekstin tarkoitus?
Mitä sanottavaa sinulla on? Mieti, mitä lukija haluaisi tietää aiheesta. Yritä vastata lukijan tarpeeseen nopeasti ja kattavasti. Tämä juttu kertoo, miten nopealukuinen verkkoteksti tehdään.
Sano asiasi heti
Verkkoon sopii usein uutisen tapaan rakennettu teksti, jossa tärkein asia on ensin. Yleensä teksti kirjoitetaan tärkeästä vähemmän tärkeään, ja sen jälkeen alkuun lisätään tiivistelmäkappale eli ingressi. Tiivistelmästä vielä kiteytetään otsikko, joka on juttu pähkinänkuoressa.
Teksti saisi olla keveää niin verkossa kuin paperillakin. Useimmiten ihmiset sortuvat kirjoittamaan omasta alastaan erikoiskielellä itse sitä huomaamatta. Omaa tekstiä kannattaa katsoa ulkopuolisen silmin: lyhenteet, termit ja pitkät yhdyssanat ymmärretään aina huonommin kuin oletetaan. Ajattele ja kirjoita käytännönläheisesti: älä puhu mediasta, jos tarkoitat Aamulehteä.
Ytimekkyys on hyve. Korvaa pitkä ilmaus lyhyellä, aina kun se on mahdollista. Taistele jokaisesta merkistä ja sanasta. Tiivis teksti on yleensä aina parempi kuin haparoivan pitkä. Varo erityisesti kapulakielen pitkiä outoja yhdyssanoja ja substantiivityyliä.
Harjoittele kirjoittamalla aiheesta 140 merkin Twitter-viestejä. Saat hyviä ideoita otsikoiksi sekä ingresseiksi ja huomaat, että usein pitempää tekstiä ei tarvitakaan.