JAKOB NIELSEN on verkkomaailman käytettävyysguru. Hän on tutkinut verkkosivujen käytettävyyttä 90-luvulta alkaen ja kirjoittanut lukuisia kirjoja aiheesta, joista muun muassa laaja WWW-suunnittelu on saatavissa suomenkielisenäkin. Hän julkaisee aiheeseen liittyvää kolumniaan joka toinen viikko osoitteessa www.alertbox.com ja saa palautetta sadoilta lukijoilta päivittäin. Usabili
tyWeek 2004 -tapahtumassa Orlandossa maaliskuun ensimmäisellä viikolla kiinnostavimpia aiheita olivat seuraavat:
– Käyttäjää havainnoidaan konkreettisesti
Käyttäjältä ei kysytä kokemuksia, vaan hänen toimintaansa havainnoidaan oikeassa ympäristössä. Käyttäjää ei myöskään oteta mukaan suunnitteluryhmään, sillä hän vaihtaa tällöin nopeasti näkökulmaansa, alkaa ymmärtää järjestelmän ehdoilla tehtyjä ratkaisuja ja muuttuu näin käyttäjästä suunnittelijaksi. Havainnointi antaa monipuolisempaa informaatiota kehitystyötä varten kuin kvantitatiivinen tutkimus ja on Nielsenin mukaan luotettava, edullinen ja nopea tapa tehdä kehitystyötä. Testejä kannattaa tehdä suunnittelun eri vaiheissa.
– Käyttäjä on aina oikeassa
Käyttäjäkeskeisyys lähtee siitä asenteesta, että ympäristö on virhealtis, jos käyttäjä tekee virheitä. Käyttäjän tapa toimia sekä luokitella ja nimetä asioita on oikea, vaikka se ei olisikaan samanlainen kuin suunnittelijan. Yleensä tutut yleiskieliset sanat ja käsitteet ovat helpompia tulkita kuin erikoiskieliset termit.
– Verkkoympäristöä kehitetään sykleissä
Monimutkaisia ympäristöjä on mahdotonta suunnitella kerralla hyviksi. On lähdettävä jostain versiosta liikkeelle, testattava sitä ja tehtävä korjauksia testihavaintojen mukaan. Nielsenin mukaan selvät käytettävyysongelmat kannattaa korjata heti jokaisen testin jälkeen, näin seuraavan testattavan kanssa päästään eteenpäin ja kehitystyö nopeutuu.