Digiajan virkamiehen on oltava itse läsnä sosiaalisessa mediassa kertomassa näkemyksiään arkisella yleiskielellä. Tavoitettavuus paranee, ja kansalaisten kynnys yhteydenottoon alenee.
Sosiaalinen media myös muuttaa hallintokieltä. Kun virkamiehet ja asiantuntijat ovat suorassa yhteydessä kansalaisten kanssa, on vaikea linnoittautua etäännyttävän kapulan suojiin. Asioista on yksinkertaisesti opittava puhumaan selväkielellä.
Twitter muun muassa on verraton työkalu, joka pakottaa tiivistämään ja yleistajuistamaan sanontaansa. Se sopii kansalaiskeskusteluun ja viestinnän kehittämiseen. Keskustelun seuraaminen on ainakin yhtä oleellista kuin oma puhe. Tviitit tarjoavat paljon useammin hiljaisia signaaleja kuin niitä äänekkäitä, joihin perinteinen media tarttuu.
Virkamies ei voi ulkoistaa läsnäoloaan, se täytyy sisäistää.