Olen varaillut kymmenisen vuotta kaikki matkat verkossa ongelmitta. Törmäsin kuitenkin Ryanairin verkkosivuilla kikkailuun, jota tosikko voisi kutsua asiakkaan tietoiseksi harhauttamiseksi. Verkkolomakkeet rikkovat nimittäin tarkoituksellisesti käytettävyyssääntöjä. Ensinnäkin jos yhtiö myy säännöllisesti lentoja Suomesta, lomakkeet pitäisi olla saatavilla suomen kielellä. Toiseksi pelkän lennon ostajalla täytyisi olla oikopolku ohi lisämyyntien, joissa kielteinen valinta on vielä tehty mahdollisimman vaikeasti havaittavaksi. Esimerkiksi henkilötietojen jälkeen kysytään asuinmaata, ja kun valitset alasvetovalikosta Suomen, olet tullut ostaneeksi 15 euron vakuutuksen. Jos taas et valitse mitään, et pääse eteenpäin − valinta ”Ei matkavakuutusta” on piilotettu pitkän maaluettelon keskelle. Kun maksuvaiheessa huomaa lisäostojen hinnan ja palaa aiemmalle sivulle poistamaan niitä, valikko ei enää olekaan käytettävissä. Loppusummaksi tulee helposti ilman harhaostojakin kaksi kertaa etusivulla ilmoitettu tarjoushinta, kun siihen lisätään laukut, itse tehty lähtöselvitys, hallintokulut, EU 261 Levy -peruutusmaksu ja ETS-ympäristömaksu. Ei ihme, että Ryanairista tehdään eniten kuluttajavalituksia.