Viime viikolla työskentelin autoliikkeen sähköisen viestinnän parissa. Automyyjät ovat puheen ammattilaisia, mutta myynti ei kirjallisesti käy aina yhtä luontevasti. Kasvokkain myyntiperusteita tulee vuolaasti, mutta sähköiset yhteydenotot typistyvät pariin sanaan: ”Tarjous liitteenä”.
Millainen on myyvä vastaus asiakkaan kyselyyn? Asiakkaan pitää kokea tulleensa kuulluksi, siksi hänen kysymyksiinsä pitäisi vastata paneutuvasti. Ei ole haitaksi osoittaa, että vastauksien eteen on nähty vaivaa (”Soittelin kollegalle ja kyselin tietoja.”). Myytävästä tuotteesta nostetaan kärkeen vakuuttavimmat myyntiargumentit, jotka myös perustellaan luotettavasti faktoin (”vain yksi omistaja”) ynnä numerotiedoin (”viimeinen huolto 30.11.2016”). Hinta on ostajalle tärkeä, eikä sitä sovi piilotella, vaan se asemoidaan suhteessa ominaisuuksiin.
Lopuksi asiakas pitäisi saada ottamaan askel kohti kauppaa. Nopean vastaajan etu kannustaa, mutta erityisesti hyvää jatkoa ennakoi henkilökohtainen lähestymistapa. Asiakkaan on nimittäin paljon helpompi olla vastaamatta yritykselle kuin ihmiselle.