Lauantaina kokoontui taas Tieteiden talolle täysi sali tietokirjailijoita pohtimaan omaa sosiaalisen median läsnäoloaan. Aluksi Tuija Aalto johdatti miettimään, mitä kukin omalla sometoiminnallaan tavoittelee. Markkinointia, kirjan verkkolaajennusta, osallistamista vai jotain muuta? Tavoitteen määrittelyn jälkeen on helpompi valita sopivat kanavat. Oman sometarinansa kävi kertomassa myös Tieto-Finlandia-palkittu Elina Lappalainen, joka suunnittelee sometoimintaansa jo kirjaa aloittaessaan. Kirjanteon eri vaiheissa hän poimii sosiaaliseen mediaan sopivia kuvia ja aihelmia. Niitä voi jakaa pikku hiljaa ja tiivistää tahtia julkaisemisen lähestyessä. Lappalainen on kokeillut myös maksullista mainontaa Facebookissa ja Twitterissä: 100 euron panos johti 25 kauppaan. Itse keskityin puhumaan Twitteristä, koska pidän sitä asiantuntijan ja tietokirjailijan hyödyllisimpänä sosiaalisen median työkaluna. Meidän puhujien suhde markkinointiin vaihteli, mutta somea ei kukaan halunnut kaventaa vain omien tuotosten mainoskanavaksi. Se vaatii läsnäoloa ja monipuolista jakamista.