Olen innostunut enemmän snäppäilystä kuin instailusta. Snapchat-kuvaviesteissä viehättää tiiviys ja nopeus. Huonona puolena on videopuheen löysyys, joka tuskastuttaa samaan tapaan kuin vlogeissa. Snäpit ovat kuitenkin lyhyitä ja pitkästyttävät vähemmän
Olen seuraillut snäppejä työkäytön näkökulmasta. Aika harvat yhteisöt ylipäätään käyttävät Snapchatia. Nekin, jotka käyttävät, lähettelevät viestejä yleensä harvakseen. Innokkaimmin snäpeillä työtään markkinoivat televisio- ja radiotähdet, esimerkiksi Arman Alizad. Mutta kuka jaksaa seurata pelkkiä mainoksia?
Julkiselta alalta kelpaavat esimerkiksi Verohallinnon snäpit: niissä jaetaan ytimekkäitä ohjeita ja suomennetaan verosanastoa. Euroopan parlamentti puolestaan hyödyntää eri maista tulevia harjoittelijoitaan, jotka havainnoivat parlamentin tapahtumia kepeän asialliseen sävyyn. Kaikkein kiinnostavimpina olen kuitenkin pitänyt Jyväskylän yliopiston Lööppi ry:n snäppejä. Snäppivuoro kiertää toimittajaharjoittelijoilla ja vaihto-opiskelijoilla ympäri maailmaa. Informatiivisia väläyksiä saa Melbournesta, Spokanesta, Groningenista ynnä muilta maailman kolkilta. Lööppiläisten persoonallisissa viesteissä on sopivasti sisältöä.
Snäppien avoin ja toisaalta yksityinen jakaminen on mietityttänyt. Yksityiset viestit ovat tuntuneet kanavaan sopivilta, sillä avointen sisältöä on rikastettava ja hyöty jää kuitenkin työmäärään nähden pieneksi. Snäpissäkään kanava itsessään ei nimittäin riitä sisällöksi, mikä kannattaa ottaa huomioon käyttöönottoa suunniteltaessa.