Oulun-matkalla poikkesin hätäisesti Stockmannilta lämmikettä ostamaan. Rullaportaiden edessä tuli ymmä eteen. Opaste ilmoitti, että ensimmäisessä kerroksessa olivat naisten asusteet ja toisessa kerroksessa naisten muoti. Mikä on ero? Kysyin asiakkailta, mutta kukaan ei tiennyt. Huikkasin myyjän paikalle kertomaan, pitäisikö jäädä tähän kerrokseen vai mennä ylös. Myyjä tulkitsi, että asusteita ovat huivit sekä käsineet ja muotia muut vaatteet.
Opasteiden ongelma on sama kuin verkkosivun valikon: miten nimetä asiat, niin että käyttäjä ei tee virhevalintoja? Kyse on verkkosivujen käytettävyydestä eli siitä, kuinka nopeasti ja virheettömästi käyttäjä pystyy asioimaan tai löytämään hakemansa tiedon. Yleisohje nimeämisessä on se, että asioista puhutaan mahdollisimman arkikielisesti ja konkreettisesti.
Miten saa tietää, millä nimillä ihmiset asioita kutsuvat? Käytettävyystutkija Jakob Nielsen kehottaa käyttämään korttitemppua. Kaikki sisällöt kirjoitetaan korteille ja pyydetään viittä ei-asiantuntijaa lajittelemaan ja nimeämään yhteen kuuluvat asiat. Näin saadaan selville, miten ihmiset luonnostaan hahmottavat asiakokonaisuuksia ja millä sanoilla he niitä kutsuvat.
Minulle naisten asusteet kattaa sekä vaatteet että niitä täydentävät huivit ja käsineet. Olipa muodikasta tai ei.