Olen käytännössä huomannut, että opiskelijat ovat motivoituneempia kirjoittamaan julkisiin wikeihin eli Wikipediaan ja Wikikirjastoon kuin esimerkiksi Moodlen wikiin. Siksi ilahduin, kun Leeni Lehtiö oli kiinnittänyt huomiota samaan gradussaan ”Wikipedia-artikkelien kirjoittaminen ryhmäoppimistehtävänä”. Siinä tarkastellaan, kuinka Wikipedia-artikkelien kirjoittaminen sopii lukiolaisten maantiedon ja biologian harjoitustöiksi. Mitään mullistavan uutta tutkimuksessa ei selviä, mutta se antaa kyllä aloittelevalle wikiopettajalle käyttökelpoisen toimintamallin: 1) Suunnittele tehtävä ja tee aihelista. 2) Esittele tehtävä ja opasta Wikipedia-kirjoittamiseen. 3) Opiskeilijat työskentelevät ja opettaja ohjaa. 4) Opettaja tarkistaa artikkelit, ja oppilaat vievät ne Wikipediaan. 5) Opettaja arvioi työt. Opettajien tekniikkapaineita lievennettiin siten, että opiskelijat saivat Wikipedian käytössä opastusta kirjastonhoitajalta, mikä olikin selvästi tarpeen. Opiskelijat pitivät työtapaa mukavana ja avointa julkaisemista merkityksellisenä, niin että nyt on vanhan liiton opettajankin aika siirtyä Wikipedian arvostelijasta sen hyötykäyttäjäksi.