Yksityinen kielitoimisto

  • Palvelut
  • Tietopankki
  • Julkaisut
  • Tapahtumat
  • Yritys
Olet täällä: Alkuun / Sana viikonvaihteeksi / Viikon sana on mainoskieli.

Viikon sana on mainoskieli.

26.9.2016

Mainossuomen oikeinkirjoitus poikkeaa usein suosituksista. Epätavallisella kirjoitusasulla koetetaan joskus tietoisesti kiinnittää lukijoiden huomio, joskus taas kyse on vain osaamisen puutteesta. Hankalimpia ovat brändinvartijat, jotka kieltävät taivuttamasta yritys- tai tuotenimiä. Tyypillisiä poikkeamia ovat seuraavat:

– Yhdysmerkki jätetään pois (Barona areena).
– Yhdyssanat kirjoitetaan erilleen (Juhla Mokka).
– Iso kirjain aloittaa nimen kaikki osat (Kuuden Valtion Kierros).
– Isoja kirjaimia käytetään sanan sisässä karavaanityyliin (SuomiAreena).
– Nimissä on erikois- tai välimerkkejä (Kale!).
– Jätetään turhia sanavälejä (Puut arha).
– Nimet jätetään taivuttamatta (Iso Omenan).
– Käytetään poikkeavia merkintätapoja (OPn).

Poikkeamat ovat mainossuomessa niin yleisiä, että niillä ei muista erotu. Voisivatko yritykset alkaa nyt hakea huomiota suosituksia noudattamalla?

Kategoriassa: Sana viikonvaihteeksi

Search

    Pyydä tarjous.

    Valikoimaamme kuuluvat verkkoviestintään, kirjoittamiseen, kielenhuoltoon, verkko-opetukseen, sosiaaliseen mediaan ja asiantuntijaviestintään liittyvät koulutukset.

    Yksityinen kielitoimisto

    Tampere
    Puh. 040 5702 901
    info@yksityinenkielitoimisto.fi© 2025 · Yksityinen kielitoimisto · Sollertis

    • Suomi
    • English