Mainossuomen oikeinkirjoitus poikkeaa usein suosituksista. Epätavallisella kirjoitusasulla koetetaan joskus tietoisesti kiinnittää lukijoiden huomio, joskus taas kyse on vain osaamisen puutteesta. Hankalimpia ovat brändinvartijat, jotka kieltävät taivuttamasta yritys- tai tuotenimiä. Tyypillisiä poikkeamia ovat seuraavat:
– Yhdysmerkki jätetään pois (Barona areena).
– Yhdyssanat kirjoitetaan erilleen (Juhla Mokka).
– Iso kirjain aloittaa nimen kaikki osat (Kuuden Valtion Kierros).
– Isoja kirjaimia käytetään sanan sisässä karavaanityyliin (SuomiAreena).
– Nimissä on erikois- tai välimerkkejä (Kale!).
– Jätetään turhia sanavälejä (Puut arha).
– Nimet jätetään taivuttamatta (Iso Omenan).
– Käytetään poikkeavia merkintätapoja (OPn).
Poikkeamat ovat mainossuomessa niin yleisiä, että niillä ei muista erotu. Voisivatko yritykset alkaa nyt hakea huomiota suosituksia noudattamalla?