Olin viikko sitten FCG:n Esimiesfoorumissa, jonka teemana oli muutos. Monissa esityksissä puhuttiin luottamuksesta. Avauspuheenvuorossa TEMin hankejohtaja Margita Klemetti siteerasi tuoretta tutkimusta, jonka mukaan 94 prosenttia suomalaisista esimiehistä luottaa alaisiinsa, mutta tämä ei välttämättä näy työyhteisöissä.
Miten luottamusta osoitetaan ja miten sitä kasvatetaan? Puheissa korostettiin, että yhteiset pelisäännöt ja niiden noudattaminen ovat luottamusta lisääviä toimia. Johtamista tutkinut Anu Pynnönen kannusti esimiehiä olemaan helposti lähestyttävissä ja johtamaan esimerkillään. Nopea puuttuminen ja suora palaute estää asioita kriisiytymästä ja antaa mahdollisuuden joustaviin korjausliikkeisiin.
Itse puhuin muutosviestinnästä, jossa luottamus on myös avaintekijä. Luottamusta lisäävät tavoitteiden avoimuus sekä hyvät aikeet. Arvioimme luotettavuutta ihmisen vilpittömyyden perusteella, sanoo luottamuksesta väitellyt Nina Laine. Vilpittömyyden lisäksi luotettavuuteen tarvitaan asiantuntemusta, johon ammatillinen yhteistyö perustuu. Luottamusta ei ole otettavissa käyttöön vain muutosta varten, sillä sen rakentumiseen vaikuttaa koko yhteinen työhistoria.