Postiluukusta kolahti maailmanlopun viikolla ”Tilanne päällä − kriisit ja viestintä”. Opuksen on julkaissut viestinnän ammattilaisten yhdistysProCom, ja siinä on tusina parin kolmen sivun artikkelia. Useissa jutuissa kehotetaan luotaamaan yleistä mielipidettä − myös sosiaalisessa mediassa. Ulrika Romantschuk toteaa Nielsenin tutkimusta siteeraten, että ihmiset luottavat vertaisviestintään: ystävien tuotesuosituksiin uskoo 92 prosenttia ja sosiaalisen median käyttäjäarvioihin 70 prosenttia. Sosiaalisen median seuraaminen auttaa yrityksiä myös tunnistamaan kriisinpoikasia ja reagoimaan niihin nopeasti. Päivi Sihvola huomauttaa, että yrityksissä viestinnällisen tutkan ulkopuolelle jäävät helposti pienen kokoluokan asiat − ihmisiä kuitenkin liikuttaa enemmän Vehviläisen asunto kuin miljardien osakesalkut. Sosiaalinen media on hyvä mielipiteiden luotaamisen väline ja toimii erinomaisesti myös kriisiviestinnässä, mutta sitä käytetään vielä melko vähän ja suhtautuminen on ristiriitaista. Sosiaalinen media olisi omiaan monipuolistamaan yrityksen palautepiiriä, sillä niin kuin Leena Brandt kirjoittaa: ”Jos kuuntelee vain omia kamuja tai Rotary-veljiä, ei pysy maailman menossa mukana.”