Tällä viikolla on keskusteltu houkuttelevista sanoista. Uutisessakiinnostaviksi sanoiksi listattiin sinä, ilmainen, koska, välittömästi, uusi. Aiemmissa selvityksissä on todettu, että samantyyppisiä sanoja sisältäviä viestejä myös jatkolähetetään eniten Twitterissä. Mittasin itse taannoin verkkosivujen uutisnostojen houkuttelevuutta ja hämmästyin, kuinka suuri merkitys oli sanojen konnotaatiolla; sanoillahan on sekä denotatiivinen eli sanakirjamerkitys että konnotatiivinen eli lisämerkitys. Taustaltaan hyvin erilaiset lukijat kiinnostuivat säännönmukaisesti sellaisista jutuista, joiden otsikot ja alkurivit sisälsivät konkreettisia ja konnotaatioltaan myönteisiä sanoja: lounas, myyjäiset, edullinen, nuoret, maukas, joulu. Sen sijaan lukuhalut lopetti tehokkaasti hallintokieli ja vierassanat: kansalaisohjaus, senioribarometri. Lukijoita voi siis houkutella parhaiten vaikeidenkin asioiden äärelle tutuilla arkielämän myönteisillä sanoilla.