Lauantaina tuli käytyä Educa-messuilla. Siellä julkistettiin Sähköistyvä koulu -artikkelikokoelma, jossa on mukana myös oma artikkelini ”Millaista digikoulutusta opettajat tarvitsevat?”.
Yksi kahdestakymmenestä kirjoittajasta on Otavan kustannuspäällikkö Teuvo Sankila, joka puhui julkistamistilaisuudessa ammattimaisen oppikirjanteon merkityksestä digitalisaatiossa. Hänen mukaansa luotettavuus, kokonaisuuden hallinta ja ikäryhmän mukainen esitystapa edellyttävät nykyistä kustantajavetoista tuottamista.
Avoimista verkkoaineistoista hyötyvät hänen mukaansa vasta vanhemmat opiskelijat. He osaavat lukea kriittisesti ja hahmottaa kokonaisuuden usein pirstaleisesta verkkotiedosta. Avoimista aineistoista on hyötyä myös isompien opetuksen eriyttämisessä ja ajantasaistamisessa.
Varsinainen yllätys oli Sankilan tarjoama tutkimustieto, jonka mukaan brittikouluissa 90 prosenttia oppimateriaaleista tuotetaan paikallisesti. Mitään suomalaisen kaltaista yhtenäistä oppikirjakulttuuria ei ole. Materiaalin laatu näin ollen vaihtelee paljon kouluittain.
Sankilan näkemyksen mukaan suomalainen käytäntö tuo tasa-arvoa oppilaille. Kaikki saavat uuden opetussuunnitelman mukaiset laadukkaat paperiset tai sähköiset kirjat käteensä samaan aikaan. Tässä lienee kuitenkin syytä muistuttaa, että vaihtoehtoisiakin tapoja on ja puhuja edusti kustantajan näkemystä.