Kuuntelin SITE 2013 -paneelin, joka käsitteli verkkokansalaisuuteen kasvattamista. Verkkokansalainen toimii verkossa eettisesti, tuntee verkkoaineistot, hallitsee medialukutaidon ja verkkovuorovaikutuksen. Panelisti Joke Voogt määritteli osaamisen tasoja: passiivinen käyttäjä ymmärtää mistä on kyse, aktiivinen osaa itse käyttää, kokenut hallitsee vuorovaikutuksen, ja tehokäyttäjä osaa myös vaikuttaa verkossa. Käytännön verkkokansalaistaidoista voisi esittää myös muutaman toiveen: Kun opettajat huomaavat virheen Wikipediassa, he voisivat valittamisen sijasta korjata sen. Opiskelijat puolestaan saisivat katsoa muitakin lähteitä kuin Googlen ensimmäisen osuman. Toimittajien kannattaisi unohtaa yleistykset ”nettiväki” ja ”verkkokansa”, varsinkin jos otanta on poimittu oman lehden keskustelupalstalta. Yrittäjät luopukoot kömpelöstä piilomainonnasta sosiaalisessa mediassa ja myykööt mieluummin avoimesti. Lukijoiden on yleensä turha kiihtyä blogikirjoittamiseen kuuluvasta kärjistyksestä, ja bloggaajat taas kärjistäkööt taiten. Tyylikästä on mielestäni kunnioittaa isyysoikeutta ja mainita alkuperäinen lähde, jaettiinpa aineistoa Twitterissä, Facebookissa tai missä hyvänsä.