Saako sosiaalisessa mediassa markkinoida omia juttujaan? Näin tekevät kaupungit ja yritykset mutta myös yksityishenkilöt. Toimittajat mainostavat juttujaan, konsultit diojaan, bloggarit postauksiaan, kirjailijat uutuuksiaan. Sopiiko se lukijoille vai ärsyttääkö markkinointi? Kysyin perjantaina Twitterissä käyttäjien tuntoja. Vastauksia tuli pariltakymmeneltä aktiivilta, ja yleisin näkemys oli, että tuotoksestaan voi tiedottaa kerran ja toistaakin saa, jos asia nousee keskusteluun uudelleen. Muutama vastaaja halusi nollalinjaa, ja muutama sallisi useita toistoja. Ärsytyskynnystä tuntuu laskevan mainoskieli ja nostavan tiedottava sävy. Parasta on, jos joku muu suosittelee juttua tai jatkolähettää tekijän viestin – ei kuitenkaan aina sama hännystelijä tyyliin ”Loistava juttu, @julkkis, @ostaja, @kriitikko”. Mitään ohjetta ei tästäkään asiasta tarvita, keskustelu riittää. Jokainen luo käytäntönsä itse ja valitsee viestivirtaansa sopivat seurattavat. Kirjoittajan on kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että lukija sietää hänen mainoksiaan huonommin kuin hän itse.