Tietokirjailijan kurssin neljännellä jaksolla käsiteltiin sosiaalista mediaa. Taustaksi kyselin Twitterissä ja Facebookissa tieto- ja kaunokirjailijoilta sekä muilta kirjaihmisiltä, miten he työssään hyödyntävät sosiaalista mediaa. Kolmisenkymmentä kirjailijaa vastasi, ja kommenteista selvisi, että yksin työskentelevä kirjoittaja voi luoda itselleen työyhteisön verkkoon. Uutisten seuraaminen on tärkeää, mutta kuten Outi Lammi totesi, tehokkaita suodattimia tarvitaan kuormituksen vähentämiseksi. Monet ilmoittivat poimineensa verkkokeskusteluista aihelmia ja haastateltavia kirjoihinsa. Karo Hämäläinen mainitsi järjestäneensä juonenkäännegallupin Twitterissä, ja Marko ”Fobba” Forss kehotti luomaan testejä ja visailuja lisäaineistoksi Facebookiin. Tiedotus tuntui sujuvan luontevasti sosiaalisessa mediassa, kunhan vain malttaa olla suoraviivaisesti markkinoimatta. Ihan konkreettisia tuloksiakin oli saatu: kontakteja, työtarjouksia, jopa kustannussopimuksia. Verkkokeskustelu tuo hyötyä mutta myös vie aikaa muulta kirjoittamiselta. Kaikkea ei kuitenkaan voi saada, niin kuin Petteri Järvinen asian tiivisti.