Millainen on somekampanja Twitterissä? Sen kaava on kolmiosainen: Tulossa on upea tapahtuma. Tänään meillä on upea tapahtuma (selfieitä). Eilen meillä oli upea tapahtuma. Päättelisin mieluummin viestien sisällöstä kuin niiden määrästä, onko tapahtuma minustakin upea. Samaan kolmijakoiseen tyyliin sujuu vaaliehdokkaidenkin Twitter-kampanjointi: Äänestä numeroani 10. Jatkotviittauksia kavereitten ”Äänestän kymppiä” -viesteistä (selfieitä). Vaalin jälkeen läsnäolo lopahtaa kiitostviittiin. Mikä tässä on vikana? Ei mikään, jos kolmen kampanjavaiheen välissä on muutakin sisältöä ja vuorovaikutusta. Mikäli puhe on kuitenkin pelkkää itsemarkkinointia, poissaolo olisi vähemmän kiusallinen vaihtoehto. Ehdokashan ei erillistä Twitter-kampanjaa tarvitse, jos on läsnä vaalien välilläkin – toiminta ja näkemykset ovat tällöin jatkuvan arvioinnin kohteena. Suorastaan häirinnäksi kampanjointi muuttuu, jos ehdokkaita käydään tukemaan puoluetoimiston valmistviitein.