Viime aikoina on kiistelty oppimateriaalien laadusta. Vastakkain on asetettu oppikirjat ja sähköiset materiaalit. Painettuja oppikirjoja on pidetty laadukkaina ja sähköisiä laaduttomina, ikään kuin julkaisutapa ratkaisi laadun. Keskusteluun raikkaan tuulahduksen tuo Antti Ekonojanväitöstutkimus, jossa vertaillaan eri materiaalien käyttökokemuksia. Ekonojan mukaan sähköinen materiaali voi olla yksinkertaisimmillaan digitaalinen kirja, joka ei eroa paperiversiosta mitenkään. Toinen digimateriaalin ääripää on laaja verkko-oppimisympäristö työkaluineen. Ekonojan tutkimuksessa opettajat ja oppilaat käyttivät tieto- ja viestintätekniikassa sekä oppikirjaa että sähköistä materiaalia, minkä jälkeen heiltä kysyttiin kokemuksia. Kaikki neljä opettajaa ja oppilaistakin 85 % valitsisivat mieluummin sähköisen oppimateriaalin kuin painetun oppikirjan. Sähköisen oppimateriaalin vahvuuksia ovat mediaelementit, interaktiivisuus ja saatavuus. Ekonojan mielestä suunta kohti sähköisiä materiaaleja on oikea – nyt vain tarvitaan tarjolle laajempia yhtenäisiä kokonaisuuksia, niin että opettajien ei tarvitse etsiä materiaalia monista lähteistä.