Viikon somekohun nostattivat poliisin talousrikostiedottajat Anne ja Jutta. Harmaan talouden vastaisessa somekampanjassaan he varoittelivat Facebookissa ja Twitterissä alle kuuden euron pitsoista, koska epäilivät alihintaan myyvien yritysten laiminlyövän veroja ja työnantajamaksuja. Viesti herätti runsaasti kielteistä huomiota, koska poliisin katsottiin ryhtyneen ravintolayhdistyksen asiamieheksi ja kohdistaneen huomion suuryritysten halpamyynnin ja vero-optimoinnin sijasta kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin yrittäjiin.
Mikä meni vikaan tuoreessa somekampanjassa? On ylipäätään huono lähtökohta, kun sosiaalinen media valjastetaan vain henkilöiden, tuotteiden tai asioiden markkinointiin. Kampanjointi muistuttaa ikävästi puhelinmyyntiä, jossa soitetaan yhtä levyä ylhäältä annetun ohjeen mukaan. Valmissisällöt jaetaan tiedotteiden tapaan ottamatta huomioon aiempaa keskustelua ja somepalvelun luonnetta. Luotailemalla ennakkoon asiaan liittyvää ajatustenvaihtoa oppii tuntemaan aihepiiristä kiinnostuneet ja välttää kohderyhmän aliarvioimisen. Yhden asian jakajat soveltavat vanhaa viestinnän lääkeruiskumallia uuteen mediaan.
PS. Kirjoitusasut pizza ja pitsa ovat molemmat käypiä.