Useat yhteisöt ovat avanneet verkkosivuilleen palveluikkunan, jossa kävijä voi pikaviestein keskustella asiakaspalvelijan kanssa. Palvelua tarjoavat muun muassa Veikkauksen ja Nordean sivustot, ja neuvoa voi pyytää nimettömänä. Julkisten alojen palveluikkunoita on ollut vanhastaan oppilaitoksilla, ja tämän vuoden uutuus on pääkaupunkiseudun Infochat, joka antaa muuttajille tietoa kaupungin palveluista. Varsinainen pioneeri alalla on kirjasto, jonka Kysy kirjastonhoitajalta -chat toimi yli kymmenen vuotta ‒ oppilaitosten kirjastot tarjoavat myös vastaavia palveluja. Olen viime viikkoina testaillut kymmenkuntaa chatpalvelua. Kaikki ovat toimineet mainiosti, ja asiakaspalvelijoiden pikaviestitaidot ovat olleet hyvät. Kynnys yhteydenottoon on matala, ja kysymykset on mahdollista muotoilla arkisemmin kuin lomakkeilla tai sähköpostiviesteissä. Pikaviestintää hoitaa yleensä kokeneiden asiakaspalvelijoiden piiri, eikä käyttöönotto siksi vaadi pitkää koulutusta vaan lähinnä yhteisten periaatteiden kirjaamista. Asiakaspalvelijoiden kokemukset ovat olleet pääosin myönteisiä, ja hyvää palautetta ovat antaneet myös asiakkaat. Nopea ja vaivaton viestintäkanava, suosittelen.