Kotimaisten kielten keskus julkaisi Agricolan päivänä uudet verkkosivunsa. Me kielen ammattilaiset olemme sivujen aktiivikäyttäjä ja suosittelemme niitä koulutuksissa, joten uusi sivusto piti tietysti koekäyttää huolellisesti. Yleisilme ja käyttökokemus olivat parempia kuin vanhoilla sivuilla. Ylävalikosta oli helposti poimittavissa ohjeet, tosin ne olisivat mielestäni saaneet olla ennen palveluja. Ohjeet-linkki ei kuitenkaan johtanut suoraan ohjepankkiin vaan esittelysivulle, joten olisin nostanut Kielitoimiston sanakirjan ja ohjepankin myös tarjolle suoraan ylävalikon alle tai ylle. Kuitenkin haku suodatuksineen tuntui toimivan erittäin hyvin, ja sen ulottaminen sanakirjaan on mainio ratkaisu.
Itse ohjepankki on käyttäjien kannalta sivuston ydintä. On hienoa, että ohjeita on vuosien kuluessa koko ajan laajennettu; vielä muutama vuosi sitten tarjonta oli kapeaa. Ohjeita voi hakea ja selailla tai poimia vain niistä suosituimpia. Lauantaina kärjessä olivat melko yllätyksettömästi yhdyssanat, pilkku, lyhenteet, alkukirjain ja ajanilmaukset. Yhdyssanoiksi paljastetaan muun muassa maahanmuutto, maahanmuuttaja, perillepääsy, sanaliitoiksi ani harvoin, ensi sijassa, suin päin. Ohjepankkia täydennetään koko ajan, ja mukana on jo nyt monia visaisia tapauksia, joihin ohjetta ei yleensä kielioppaista ole löytynyt. Kokonaisuutta täydentää oivasti jo aiemmin avattu Kielitoimiston sanakirjan verkkoversio.
Virkakielikampanjan teemasivustolla ei sisältö ole valitettavasti ole yhtä napakkaa kuin ohjepankissa. Aihe on vaikeampi kuin oikeakielisyys, ja se näkyy. Työkalut ovat diaesityksiä, julisteita ja huoneentauluja, joista on vain vähän apua käytännön työssä. Kuukausitehtävä ei sekään oikein toimi, ja ”virkakielityön kartoitustestien” hyöty arveluttaa.
Uusi sivusto tarjoaa monia lomakkeita, jotka antavat mahdollisuuden vuorovaikutukseen. Lomakkeitse on tietysti hyvä tarjota yhteydenpitoa, mutta käytännössä se nykyisin tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Ilahduttavaa oli saada Kotus mukaan Twitteriin vuosi sitten, mutta toimintatapaa kannattaa vielä kehittää. Onko julkisen alan toimijan keskeinen tavoite markkinoida toimintaansa vai palvella kielenkäyttäjiä vuorovaikutteisesti? Kumpaakin on lupa tehdä, mutta pääpaino olisi suotavaa pitää jälkimmäisessä. Ohjepankki on hyvä apu kaikille, myös keskuksen Twitter-päivystäjille, sillä se vähentää kysymysten määrää ja nopeuttaa niihin vastaamista. Entistä parempaa palvelua lienee siis odotettavissa.