Online Educa Berlin järjestettiin 3.–5. joulukuuta 20. kerran. Olin aikonut jättää konferenssin väliin tänä vuonna, mutta mieleni muutti kolme syytä: Howard Rheingold, George Siemens ja Stephen Downes. Rheingold puhui vakuuttavasti osallistavan verkkotoiminnan puolesta. Verkkotyöskentely vaatii, että opiskelija luo itselleen julkisen äänen. Kun nimesi kirjoitetaan Googleen, hakutuloksissa on oltava sinun omia tuotoksiasi, ei vain muiden kommentteja sinusta. Stephen Downes puolestaan vaati jokaiselle ikiomaa riippumatonta tilaa verkossa. Facebookin kaltaiset palvelut perustuvat siihen, että käyttäjä on tuote, jota myydään mainostajille. Samaan tapaan myös oppimisalustat keräävät opiskelijoiden tietoja ja aineistoja omiin tarkoituksiinsa, vaikka opiskelijalla pitäisi olla ensisijainen oikeus päättää niiden käytöstä. Konferenssin huipentumassa Online Educa -väittelyssä George Siemens puolusti näkemystä, jonka mukaan massadata ei pilaa koulutusta vaan tehostaa ja yksilöllistää opetusta – käyttötavan vain pitää olla avointa ja läpinäkyvää. Äänestyksessä 72 % yleisöstä oli samaa mieltä.