Aina säännöllisin väliajoin viriää keskustelu siitä, onko nuorten lukutaito heikentynyt. Syylliseksi epäillään yleensä tietokonetta, joka viekottelee kouluvaliot kirjallisuuden klassikoiden parista internetin ihmemaailmaan. Lukeminen on kuitenkin monimuotoinen taito, jota ei pidä ymmärtää yksiviivaisesti. Tämä käy selvästi ilmi Kaisa Leinon tuoreesta väitöstukimuksesta Tietokoneen käytön yhteys lukutaitoon: Tarkastelussa 15-vuotiaat suomalaisnuoret PISA-tutkimuksessa. Kun tietokoneen käytön määrää ja lukutaitotuloksia verrattiin, kohtuullinen käyttö näytti parantavan perinteistä lukutaitoa. Eri medioita ja tekstejä monipuolisesti lukevat oppilaat pärjäsivät lähes yhtä hyvin kuin kaunokirjallisuuden lukijat. Heikoiten menestyivät ne, jotka eivät käytä tietokonetta ollenkaan sekä ne, jotka eivät lue lainkaan tekstejä. Kaikenlainen lukeminen ja tiedonhaku näyttää tämänkin tutkimuksen mukaan palvelevan monenlaisten lukustrategioiden kehittymistä. Tietoyhteiskunnassa tarvitaan monilukutaitoa, siksi koulussa on klassikoiden ohella opiskeltava verkkotekstejä.