Luin huhtikuun lopussa julkaistun Kari A. Hintikan Pedagogiset toimintakulttuurit muutoksessa -katsauksen. Sosiaalista mediaa käytetään sen mukaan opetuksen mahdollistajana, edistäjänä tai uudistajana. Sillä siis voidaan vain korvata vanhoja työkaluja mutta myös uudistaa pedagogiikkaa. Somen keskeinen anti opetukselle näyttäisi olevan siinä, että se helpottaa osallistumista ja yhteistoimintaa. Katsauksessa esimerkkinä käytetään mikrotyötä – yhteisen tehtävän jakamista pieniin osasiin. Mikrotyöntekijä valitsee vapaasti osallistumistapansa ja roolinsa hankkeessa: hän voi ideoida, kerätä tietoa, kirjoittaa, kommentoida, oikolukea tai vain äänestää tehdyistä ratkaisuista. Osallistumisen kynnys on matala, ja osanottajien osaamista yhdistetään uusilla tavoilla. Pienikin oma panos lisää mukanaolijoiden kiinnostusta ja sitoutumista tehtävään. Sosiaalisen median ansiosta osallistua voi milloin tahansa mistä tahansa ilman sen kummempia tietoteknisiä taitoja.