Yle kyseli verkkosivuillaan lukijoilta ehdotuksia vuoden sanaksi. Ehdotuksista koottiin luettelo, joista lukijat saivat äänestää parin päivän ajan suosikkiaan. Vuoden sanan valinta on ollut englannin kielialueella aina mielestäni hauska tapahtuma. Valitsijoita on useita: Oxford Dictionaries valitsi tämän vuoden sanaksi selfien, Merriam-Websterin valinta oli science, ja American Dialect Society äänestää sanastaan vasta vuodenvaihteen jälkeen. Kiinnostaviksi valinnat tekee se, että niihin osallistuvat sanakirjatyön ammattilaiset ja valintaa perustellaan esiintymistiheydellä tai sanakirjahakujen määrällä. Suomenkielisen sanan valitsi parituhatta lukijaa satunnaisten ehdotusten joukosta, eikä pöhinä mielestäni ole tätä päivää vaan 2000-luvun alkua. Mutta miksi puuttua leikkimieliseen kyselyyn? Siksi että ilmiö on laajempi. Pohjatöitä ei tehdä eikä tutkimuksiin ei ole aikaa, mutta pikakyselyn tulokset julkaistaan kolmen verorahoin kustannetun viestimen voimalla. Media ei tyydy raportoimaan todellisuutta vaan luo omansa.