Kustannustoimittajan kirjaan kannattaa tutustua, jos työnkuvaan kuuluu toimittaminen tai vain yksinkertaisesti pitää kirjoista esineenä. Se käy nimittäin esimerkiksi sekä visuaalisesti että sisällöllisesti laadukkaasta kirjasta. Painoasu on hillityn harmoninen ja täyttää mainiosti kirjoittajiin kuuluvan Markus Itkosen kirjatypografialle asettamat vaatimukset. Sisältönä on parikymmentä oivaa artikkelia, jotka käsittelevät kustantamista, toimittajan työtä, kirjaa artefaktina sekä kirjojen markkinointia. Lopun laajassa liiteosuudessa esitellään vielä kustannus- ja käännössopimuksen malli, korjauslukumerkinnät ja toimittajan tarkistuslista. Kirjan toimittaja Teijo Makkonen kertoo, että kustannustoimittajaksi ei ole varsinaista koulutusta vaan työ opitaan käytännössä. Osaamisen ydintä on kustannuspäätöksen tekeminen, vakuuttaa Harri Haanpää. Hänen mukaansa päätös perustuu kykyyn erottaa merkityksellinen merkityksettömästä; hylkäys on työn arkea, sillä 99,5 % päätöksistä on kielteisiä. Käsikirjoituksen tarjoajalta helposti unohtuu, että kustantamo on yritys ja kirja myyntituote. Arto Tuokko laskee, että kirjaa on myytävä parituhatta, ennen kuin kustantaja pääsee omilleen − ja useimmat kirjat eivät yllä tähän. Iltalukemisiksi Timo Tulisalo suositteleekin kustannustoimittajalle kirjojen lisäksi myyntitilastoja.