On menossa kirjamessukuu: ensin Turku, sitten Frankfurt ja nyt Helsinki. Messut tuovat julkisuutta uusille kirjoille ja kirjailijajulkkiksille – ja hyvä näin. Kirjojen maailmaan messut avaavat oman polkunsa, mutta millaisia julkisuuksia kirjoille on muuten tarjolla. Viime viikkoina media on hehkuttanut Juicen elämäkertaa, mikä saa miettimään, miksi juuri se on valittu kaikista samaan aikaan julkaistuista kiinnostavista kirjoista. Mikä saa eri median tarttumaan valtavasta tarjonnasta toistuvasti yhteen ja samaan kirjaan? Aiheen merkittävyys, teoksen laatu, toimittajan kiinnostus? Julkkisaihe, markkinointi, muu medianäkyvyys? Viestimet ja messut luovat oman julkisuutensa, kirjallisuuslehdet ja -palkinnot omansa, samoin esimerkiksi kirjastot ja oppilaitokset. Markkinahumu vaatiikin rinnalleen myös aiemmin julkaistujen teosten näkyvyyttä, koska uutuus ei ole kirjassa se ratkaiseva hyve. Juuri tätä vaihtoehtoista julkisuutta kirjablogit, tviitit ja muu sosiaalisen media voisivat luoda valtavirrasta poikkeavin valinnoin. Se oikeahan löytyy yhä useammin sosiaalisen suosittelun perusteella.