Kansalaisneuvonta on tuore Valtiokonttorin palvelu, jonka tarkoituksena on auttaa ihmisiä hoitamaan asiansa julkisen hallinnon kanssa. Palveluneuvojat auttavat sähköisessä asioinnissa ja ohjaavat kysyjän oikean viranomaisen luokse joka päivä sunnuntaita lukuun ottamatta. Toistaiseksi kysymyksiä on eniten tullut Kelan ja Verohallinnon asioista. Kiireettömissä pulmissa kannattaa siis 112:n sijasta ottaa yhteyttä numeroon 0295 000, sillä uusi palvelu pyrkii vähentämään hätäkeskusten kuormitusta. Yleiseen hätänumeroon tulee tavanomaisia neuvontapyyntöjä vuodessa 350 000, ja niistä puolet koskee juuri viranomaistoimintaa. Kansalaisneuvontaan voi ottaa yhteyttä paitsi soittamalla myös sähköpostitse tai verkkolomakkeella missä tahansa hallintoon liittyvässä asiassa. Kansalaisen ei siis enää tarvitse opiskella hallinnon rakenteita tietääkseen, missä asiansa saa hoidetuksi.