Katselin taannoin Kai Halttusen videon tiedonhankinnan ohjauksesta. Innostuin tehtävästä, jossa opiskelijoita kehotettiin piirtämään oma informaatiohorisonttinsa. Horisonttiin liitetään useita kehiä, joille sijoitetaan omat tiedonlähteet, lähimmäksi ensisijaiset, sitten toissijaiset ja niin edelleen. Tehtävä sopii moneen käyttöön: opetuksessa sen avulla päästään arvioimaan tiedonlähteitä, syventämään hakuja ja laajentamaan aineistoja. Arkielämässä tehtävällä voi vaikkapa jäljittää näkemysten sekä puheenaiheiden lähteitä. Mitä monimuotoisempi on viestijän informaatiohorisontti, sitä kiinnostavampaa aineistoa hän todennäköisesti tuottaa myös vuorovaikutteisiin medioihin. Jos horisontissa näkyy vain muutama valtamedia, keskustelukin helposti rajoittuu niiden syöttämiin aiheisiin. Loppuun sopii konduktöörin kuvaan somessa liitetty iskulause: ”Tarkastetaan lähteet”.