Facebook on lähtöisin amerikkalaisesta yliopistomaailmasta, ja sitä on käytetty alun perin opiskelijoiden yhteydenpitoon kampuksella. Tämä tausta ehkä selittää sen, että Facebook on viihteellisin esitellyistä sosiaalisen median työkaluista.
Facebookin etu on sen yleisyys. Se on ylivoimaisesti eniten käytetty verkostopalvelu. Arvion mukaan Facebookia käyttää kuukausittain 100 miljoonaa, kun MySpacella käyttäjiä on noin 55 miljoonaa ja ammattikäyttöön tarkoitetulla LinkedInillä 11 miljoonaa. Opetus on tietysti hyvä viedä sinne, missä ihmiset muutenkin ovat. Monesti käy nimittäin niin, että kurssilaisten keskustelu viriää itsestään Facebookissa eikä kurssiympäristöön perustetulla keskustelupalstalla.
Kurssilaisille voidaan perustaa yksityinen tai avoin ryhmä tai sivu. Ensisijaisesti kumpaakin käytetään vuorovaikutukseen, mutta keskustelua viritetään julkaisemalla linkkejä, kuvia ja videoita. Käsittelytapa on hyvä pitää suhteellisen kevyenä ja osallistavana. Palvelun luonne kannattaa ottaa huomioon viestien sävyssä.
Facebook-ryhmä voidaan perustaa samoista asioista kiinnostuneiden yhteydenpitoon. Sivulla välitetään tietoja alan tapahtumista ja julkaisuista, joista osallistujilla on mahdollisuus keskustella. Tällaisessä käytössä on Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa.
Ryhmän tapaan informaalisen oppimisen yhteisönä voi toimia myös avoin Facebook-sivu. Sinne on hyvä koota lähiopetuksen rönsyjä ja erilaisia lisäaineistoja. Näin olen käyttänyt Kielipoliisin sivua.
Seminaarien ja konferenssien markkinointi sekä osallistujien sitouttaminen onnistuu hyvin Facebookissa, esimerkkeinä Verkkoja kokemassa ja Online Educa Berlin. On kuitenkin muistettava säilyttää vuorovaikutteisuus: yksisuuntainen viestintä ei sovi sosiaaliseen mediaan.
Facebook on tavallaan yksi verkon keskustelupalstoista pienillä lisämausteilla. Käyttötapa ja sisältö määräävät sen hyödyllisyyden, siksi kielteinen uutisointi antaa siitä turhan kapean kuvan. Facebookin ongelmia ovat käyttäjien kannalta olleet palvelun suljettuus ja vaikeasti hallittava yksityisyyden suoja. Nämä asiat on otettava huomioon käyttöä suunniteltaessa, mutta koko palvelua ei tarvitse sen takia hylätä. Facebookilla on myös paljon vastustajia, ja sen opetuskäyttöäkin on arvosteltu.
Kielenopetuksessa Facebookille on käyttöä. Palvelu on käännetty suomeksi, mutta käyttökieleksi on mahdollista valita myös opeteltava kieli. Erikielisistä kiinnostavista ryhmistä ja sivuista on helppo vinkata, ja verkostoituminen käy näppärästi. Juuri osallistumisen helppoutta onkin pidetty yhtenä Facebookin menestymisen syynä: peukuttamisella voi kertoa mielipiteensä vaivattomammin kuin kannatuspuheenvuorolla.