Blogi on ihana apu oppimiseen. Opettaja voi käyttää blogia kurssin kotipaikkana: siellä on mahdollista julkaista oppimateriaalit, tehtävät ja tiedonannot sekä käydä niistä keskustelua. Oppijat puolestaan voivat pitää omaa blogiaan, jossa tehdään tehtäviä ja pohditaan omaa oppimista. Blogit voivat olla yksityisiä tai julkisia.
Blogin luominen kestää pari minuuttia
Vapaita blogipalveluja on runsaasti tarjolla, ja blogin perustaminen ynnä sen käyttö on äärimmäisen helppoa. Palveluja voi verrata ominaisuuksien, käytettävyyden ja pysyvyyden perusteella. Googlen Blogger on tuttu ja helppo valinta, koska siinä on monia kielivaihtoehtoja, myös suomi. Monikielinen WordPress tarjoaa käyttöön valmiin blogin sekä ladattavaksi ilmaisen avoimen lähdekoodin blogiohjelman. Edublogs sisältää nimenomaan opetukseen liittyviä päiväkirjoja, mutta kielivaihtoehtona on vain englanti. Jos kurssin käyttökielenä on suomi, suosittelen ehdottomasti suomenkielistä alustaa.
Blogi luonti onnistuu ohjattujen toimintojen avulla helposti. Palvelut tarjoavat myös yksinkertaisia esittelyjä ja videoita, joista saa lisävinkkejä. Varsinainen työ alkaakin vasta sisällöntuotannosta.
Kurssin kotipesäksi, materiaaliksi, mausteeksi
Jos blogista tehdään kurssin kotipesä, heti aluksi suunnitellaan juoni ja blogimerkintöjen määrä sekä sisältö. Suunnittelu etenee samaan tapaan kuin verkkokurssissa yleensäkin. Lähiopetusta voi myös täydentää verkkoaineistolla Opetus, ohjaus, oppiminen -blogin tapaan.
Opettaja voi myös kirjoittaa kurssin oppimateriaalin blogiin ja julkaista sitä pikku hiljaa kurssin kuluessa. Asiantuntijan blogissa kurssin aihepiiriä käsitellään vapaammin, ja se toimii oheislukemistona. Opettajan blogi tulee parhaimmillaan laajasti luettu bestseller niin kuin Steven Wheelerin Learning with ’e’s.
Opetusta voi maustaa myös video- tai kuvablogilla, eikä käsittelytavan tarvitse aina olla kovin ryppyotsaista. Olen käyttänyt kursseilla oppimateriaalina Kielikuvia-mobiiliblogiani, jossa julkisia kielivirheitä tarkastellaan pilke silmässä.
Kaikkein tehokkainta blogin kayttö on tietysti silloin, kun oppilaat itse kirjoittavat sitä joko yksin tai ryhmissä. Blogissa yhdistyvät kirjoittamisen ja julkaisemisen tuomat edut. Motivaatiota lisää oman blogin aukaiseminen ryhmälle, ja erityisesti kommenttien saaminen. Parhaassa tapauksessa oppimispäiväkirja kasvaa aikaa myöten asiantuntijablogiksi.
Bloggaamiseen kuuluu myös muiden blogien eli blogosfäärin seuraaminen. Hyviä vinkkejä hyödyllisistä seurattavista saa blogiluetteloista ja asiantuntijablogien suosittelulistoista.