Kuuntelin viime viikolla Åbo Akademissa Volker Eisenlauerin näkemyksiä Facebookin automaattiviesteistä. Eisenlauer esitti, että Facebook toimii käyttäjien verkkovuorovaikutuksessa kolmantena kirjoittajana. Palvelu nimittäin lähettää nimissäsi automaattipäivityksiä viestivirtaan, ilman että itse näet niitä. Eisenlauer käytti esimerkkinä tapausta, jossa Maijan mies Matti oli menehtynyt onnettomuudessa ja Maija muutti Facebookin parisuhdestatustaan. Tällöin Ollin seinälle ilmestyi automaattiviesti ”Maija on nyt sinkku”, jonka Olli tulkitsi Maijan ilmoitukseksi deittailunhalusta ja nosti peukun tykkäyksen merkiksi. Esimerkki valaisee, miten viestin automaattimuototoilu ja sijoittaminen uuteen yhteyteen muuttaa sen tulkintaa. Vastaavia esimerkkejä on Facebookin paikkapalvelusta, joka saattaa ilmoittaa oman sijaintisi lisäksi seuralaistesi olinpaikan. Ikäviä yllätyksiä aiheuttaa myös Facebookin ”sosiaalinen mainonta”, jossa nimesi liitetään sinulta kysymättä jonkin tuotteen mainokseen, jos olet sattunut joskus peukuttamaan sitä myyvää yritystä. Mainokset saattavat jatkua vuosia, pahimmillaan vielä kuolemasi jälkeen. Eisenlauerin mukaan Facebook vähentää käyttäjien valtaa omiin viesteihinsä ja henkilökuvaansa, siksi he tarvitsevat erityistä Facebook-käyttötaitoa ja -lukutaitoa.