Puhuimme viime viikolla blogeista Asiantuntija digitodellisuudessa-koulutuksessa. Asiantuntijalle blogi on luonteva sosiaalisen median kanava, sikäli että kirjoittaminen on useimman hänen päätyötään. Luulisi siis, että kynnys laajentaa julkaisutoimintaa verkkoon ei ole korkea. Pulmia kuitenkin on. Bloginpito vaatii sitoutumista: uusia merkintöjä olisi ilmestyttävä ainakin parin viikon välein. Kuinka muiden töiden ohella ehtii ideoida aiheita ja kirjoittaa? Paras ratkaisu on valita sellainen aihepiiri, josta lankeaa aihelmia ja tekstejä oman työn sivutuotteena. Vapauttaan ei kuitenkaan kannata rajoittaa liikaa, jos vaikka myöhemmin ilmenee sanomisen tarvetta muustakin. Entä miten uskaltaa kirjoittaa organisaation edustajana? Blogi tekstilajina muistuttaa kolumnia. Se puhuu ajankohtaisista asioista ja vaatii persoonallista esitystapaa. Selkeä, vähänkärjekäskin näkökulma saa lukijat osallistumaan keskusteluun. Etusivulla voi valistaa tekstilajia tuntemattomia Kelan tutkimusblogin tapaan: ”Blogissa kirjoittajat tarttuvat ajankohtaisiin aiheisiin ja toivovat keskustelua. Esitetyt mielipiteet eivät välttämättä vastaa Kelan virallista kantaa.” Asiantuntijat siis rohkeasti bloggaamaan omalla nimellään ja äänellään, niin että saadaan järkisisältöjä yhä viihteellisempään mediaympäristöön.