Joskus pakko laatia tiedote, vaikka ei haluaisi. Silloin ovela kirjoittaja muotoilee otsikon, joka karsii lukuhalut alkuunsa. Hyvä esimerkki on Nordean viimeviikkoinen asiakaskirje, joka on otsikoitu ”Nordea yksinkertaistaa juridista rakennettaan”. Lukuinnon sammuttavat sanat ”juridinen” ja ”rakenne”, mutta miksei myös pitkä ”yksinkertaistaa”. Oppia älä-lue-tätä-kirjoittamisesta kelpaa ottaa myös EU-hankkeista. Ne joutuvat olemassaolon merkiksi tekemään julkaisuja, oli sanottavaa eli ei. Lukijoita karkoittavat tehokkaimmin elämälle vieraat lyhenteitä sisältävät otsikot: ”EAKR:n ohjelma-alue” ja ”ELLO luo edellytyksiä”. Erityisen sinnikkäät lukutoukat tainnutetaan latteuksilla ”Parannusta ei synny juoksemalla kovempaa, vaan kävelemällä lyhyempi matka” tai kapulakoukulla ”ylimaakunnallisen toimenpideohjelman painopisteala”. Kyllä lähtee, nimittäin lukija.