Jeff Borden hehkutti tämän vuoden Educassa ponnekkaasti aktivoivan opetuksen puolesta. Puheensa tueksi hän esitteli 16 000 opiskelijalle suosikkikursseista tehtyä kyselyä. Vastaajat lähes yksimielisesti nostivat esiin kurssit, jotka vaativat kriittistä ajattelua, luovuutta ja ongelmanratkaisua. Borden yllätti myös kertomalla, että kriittiselle ajattelulle suotuisin melutaso on tutkitusti kahvilan 65–80 desibeliä, kun taas luentosalin 35 desibeliä ei aivoja aktivoi. Keskustelu on verraton oppimisen menetelmä, mistä kertoo Bordenin mukaan sekin, että muutama kymmenen vuotta sitten yliopistossa opintopiirejä pidettiin lunttaamisena mutta nyt ne ovat pakollisia. Hän totesi, että jos haluaa ympäristön, joka ei mitenkään tue oppimista, kannattaa valita luokkahuone. Vakuuttavasti Bordenin näkemystä tuki myös Educassa hilpeyttä herättänyt MIT:n tutkimus, jonka mukaan opiskelijan huomiokyky on alhaisempi luentoja kuunnellessa kuin nukkuessa.