Verkko-opetus on viestintää. Tehokas opetusviesti verkossa on
- saavutettava
- havaittava
- käytettävä
- ymmärrettävä
- hallittava.
Verkko-opettaja viestii parhaimmillaan eri kanavissa avoimesti ja tunnistettavasti. Viestinnässä kanavien käyttöala on otettu huomioon: Twitter-tyylin lyhytviesteillä herätetään kiinnostus ja harkituilla linkeillä tuodaan liikennettä syvällisempiin opetusaineistoihin. Käytettävyysajattelua on sovellettava myös itse teksteihin, ei vain käyttöliittymään. Opetustekstien on palveltava hakua, silmäilyä ja erilaisia lukemisen tapoja. Uutisrakenteinen kirjoittaminen sopii opetukseenkin, koska se tarjoaa pääsisällön heti aluksi eikä oppikirjamaisesti lopputiivistelmänä. Oman alan tiedonvirtojen seuraaminen ja seulominen on verkko-oppimisen ydintä – viestien tehokkaalla muotoilulla se pitäisi tehdä mahdollisimman helpoksi.